Desatero pro rodiče dětí předškolního věku
Doporučující materiál Desatero pro rodiče dětí předškolního věku uveřejněný na stránkách Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy je určen rodičům dětí, kteří se zajímají o vzdělávání svého dítěte a vítají přehled základních dovedností, které má dítě mít před vstupem do základní školy.
Ke stažení a vytištění je zde: Desatero pro rodiče.pdf
Co by měl předškolák zvládat:
1.
Dítě by mělo být dostatečně fyzicky a pohybově vyspělé, vědomě ovládat své tělo, být samostatné v sebeobsluze (oblékání, obouvání, hygiena, stolování).
2.
Dítě by mělo být relativně citově samostatné a schopné kontrolovat a řídit své chování.
3.
Dítě by mělo zvládat přiměřené jazykové, řečové a komunikativní dovednosti.
4.
Dítě by mělo zvládat koordinaci ruky a oka, jemnou motoriku, pravolevou orientaci.
5.
Dítě by mělo být schopné rozlišovat zrakové a sluchové vjemy (symboly, značky, slabiky).
6.
Dítě by mělo zvládat jednoduché logické a myšlenkové operace a orientovat se v elementárních matematických pojmech.
7.
Dítě by mělo mít dostatečně rozvinutou záměrnou pozornost a schopnost záměrně si zapamatovat a vědomě se učit.
8.
Dítě by mělo být přiměřeně sociálně samostatné a zároveň sociálně vnímavé, schopné soužití s vrstevníky ve skupině.
9.
Dítě by mělo vnímat kulturní podněty a projevovat tvořivost.
10.
Dítě by se mělo orientovat ve svém prostředí, v okolním světě i v praktickém životě.
1.
Dítě by mělo být dostatečně fyzicky a pohybově vyspělé, vědomě ovládat své tělo, být samostatné v sebeobsluze
Dítě splňuje tento požadavek, jestliže:
- pohybuje se koordinovaně, je přiměřeně obratné a zdatné
- např. hází a chytá míč,
udrží rovnováhu na jedné noze,
běhá,
skáče,
v běžném prostředí se pohybuje bezpečně
- např. hází a chytá míč,
- svlékne se, oblékne i obuje
- zapne a rozepne zip i malé knoflíky,
zaváže si tkaničky,
oblékne si čepici, rukavice
- zapne a rozepne zip i malé knoflíky,
- je samostatné při jídle
- používá správně příbor,
nalije si nápoj,
stoluje čistě,
používá ubrousek
- používá správně příbor,
- zvládá samostatně osobní hygienu
- používá kapesník,
umí se vysmrkat,
umyje a osuší si ruce,
použije toaletní papír,
použije splachovací zařízení,
uklidí po sobě
- používá kapesník,
- zvládá drobné úklidové práce
- posbírá a uklidí předměty a pomůcky na určené místo,
připraví další pomůcky,
srovná hračky
- posbírá a uklidí předměty a pomůcky na určené místo,
- postará se o své věci
- udržuje v nich pořádek
2.
Dítě by mělo být relativně citově samostatné a schopné kontrolovat a řídit své chování
Dítě splňuje tento požadavek, jestliže:
- zvládá odloučení od rodičů
- vystupuje samostatně, má svůj názor, vyjadřuje souhlas i nesouhlas
- projevuje se jako emočně stálé, bez výrazných výkyvů v náladách
- ovládá se a kontroluje
- reaguje přiměřeně na drobný neúspěch,
dovede odložit přání na pozdější dobu,
dovede se přizpůsobit konkrétní činnosti či situaci
- reaguje přiměřeně na drobný neúspěch,
- je si vědomé zodpovědnosti za své chování
- dodržuje dohodnutá pravidla
3.
Dítě by mělo zvládat přiměřené jazykové, řečové a komunikativní dovednosti
Dítě splňuje tento požadavek, jestliže:
- vyslovuje správně všechny hlásky
- i sykavky, rotacismy, měkčení
- mluví ve větách,
- dovede vyprávět příběh
dovede popsat situaci apod.
- dovede vyprávět příběh
- mluví většinou gramaticky správně
- užívá správně rodu, čísla, času, tvarů, slov, předložek aj.
- rozumí většině slov a výrazů běžně užívaných v jeho prostředí
- má přiměřenou slovní zásobu,
- umí pojmenovat většinu toho, čím je obklopeno
- přirozeně a srozumitelně hovoří s dětmi i dospělými
- vede rozhovor
respektuje pravidla rozhovoru
- vede rozhovor
- pokouší se napsat hůlkovým písmem své jméno
- označí si výkres značkou nebo písmenem
- používá přirozeně neverbální komunikaci
- gesta, mimiku, řeč těla, aj.
- spolupracuje ve skupině
4.
Dítě by mělo zvládat koordinaci ruky a oka, jemnou motoriku, pravolevou orientaci
Dítě splňuje tento požadavek, jestliže:
- je zručné při zacházení s předměty denní potřeby, hračkami, pomůckami a nástroji
- pracuje se stavebnicemi,
modeluje,
stříhá,
kreslí,
maluje,
skládá papír,
vytrhává,
nalepuje,
správně otáčí listy v knize apod.
- pracuje se stavebnicemi,
- zvládá činnosti s drobnějšími předměty
- korálky,
drobné stavební prvky apod.
- korálky,
- tužku drží správně, tj. dvěma prsty třetí podložený, s uvolněným zápěstím
- vede stopu tužky, tahy jsou při kreslení plynulé
- obkresluje,
vybarvuje,
v kresbě přibývají detaily i vyjádření pohybu
- obkresluje,
- umí napodobit základní geometrické obrazce
- čtverec, kruh, trojúhelník, obdélník,
různé tvary,
popř. písmena
- čtverec, kruh, trojúhelník, obdélník,
- rozlišuje pravou a levou stranu,
- pravou i levou ruku (může chybovat)
- řadí zpravidla prvky zleva doprava
- používá pravou či levou ruku při kreslení či v jiných činnostech,
kde se preference ruky uplatňuje
(je zpravidla zřejmé, zda je dítě pravák či levák)
5.
Dítě by mělo být schopné rozlišovat zrakové a sluchové vjemy
Dítě splňuje tento požadavek, jestliže:
- rozlišuje a porovnává podstatné znaky a vlastnosti předmětů
- barvy, velikost, tvary, materiál, figuru a pozadí,
nachází jejich společné a rozdílné znaky
- barvy, velikost, tvary, materiál, figuru a pozadí,
- složí slovo z několika slyšených slabik a obrázek z několika tvarů
- rozlišuje zvuky
- běžných předmětů a akustických situací
zvuky jednoduchých hudebních nástrojů
- běžných předmětů a akustických situací
- rozpozná rozdíly mezi hláskami
- měkké a tvrdé
krátké a dlouhé
- měkké a tvrdé
- sluchově rozloží slovo na slabiky
- vytleskává slabiky ve slově
- najde rozdíly na dvou obrazcích, doplní detaily
- rozlišuje jednoduché obrazné symboly a značky i jednoduché symboly a znaky s abstraktní podobou
- písmena,
číslice,
základní dopravní značky,
piktogramy
- písmena,
- postřehne změny ve svém okolí, na obrázku
- co je nového,
co chybí
- co je nového,
- reaguje správně na světelné a akustické signály
6.
Dítě by mělo zvládat jednoduché logické a myšlenkové operace a orientovat se v elementárních matematických pojmech
Dítě splňuje tento požadavek, jestliže:
- má představu o čísle
- ukazuje na prstech či předmětech počet,
počítá na prstech,
umí počítat po jedné,
chápe, že číslovka vyjadřuje počet
- ukazuje na prstech či předmětech počet,
- orientuje se v elementárních počtech
- vyjmenuje číselnou řadu
spočítá počet prvků minimálně v rozsahu do pěti (deseti)
- vyjmenuje číselnou řadu
- porovnává počet dvou málopočetných souborů, tj. v rozsahu do pěti prvků
- pozná rozdíl
určí o kolik je jeden větší či menší
- pozná rozdíl
- rozpozná základní geometrické tvary
- kruh, čtverec, trojúhelník atd.
- rozlišuje a porovnává vlastnosti předmětů
- třídí, seskupuje a přiřazuje předměty dle daného kritéria
- korálky do skupin podle barvy, tvaru, velikosti
přemýšlí,
vede jednoduché úvahy,
komentuje, co dělá („přemýšlí nahlas“)
- korálky do skupin podle barvy, tvaru, velikosti
- chápe jednoduché vztahy a souvislosti,
- řeší jednoduché problémy a situace, slovní příklady, úlohy, hádanky, rébusy, labyrinty
- rozumí časoprostorovým pojmům
- např. nad, pod, dole, nahoře,
uvnitř a vně,
dříve, později,
včera, dnes
- např. nad, pod, dole, nahoře,
- rozumí pojmům označujícím velikost, hmotnost
- např. dlouhý, krátký,
malý, velký,
těžký, lehký
- např. dlouhý, krátký,
7.
Dítě by mělo mít dostatečně rozvinutou záměrnou pozornost a schopnost záměrně si zapamatovat a vědomě se učit
Dítě splňuje tento požadavek, jestliže:
- soustředí pozornost na činnosti po určitou dobu (cca 10-15 min.)
- „nechá“ se získat pro záměrné učení
- dokáže se soustředit i na ty činnosti, které nejsou pro něj aktuálně zajímavé
- záměrně si zapamatuje, co prožilo, vidělo, slyšelo, je schopno si toto po přiměřené době vybavit a reprodukovat, částečně i zhodnotit
- pamatuje si říkadla, básničky, písničky
- přijme úkol či povinnost, zadaným činnostem se věnuje soustředěně, neodbíhá k jiným, dokáže vyvinout úsilí a dokončit je
- postupuje podle pokynů
- pracuje samostatně
8.
Dítě by mělo být přiměřeně sociálně samostatné a zároveň sociálně vnímavé, schopné soužití s vrstevníky ve skupině
Dítě splňuje tento požadavek, jestliže:
- uplatňuje základní společenská pravidla
- zdraví,
umí požádat,
umí poděkovat,
umí se omluvit
- zdraví,
- navazuje kontakty s dítětem i dospělými, komunikuje s nimi zpravidla bez problémů,
s dětmi, ke kterým pociťuje náklonnost, se kamarádí - nebojí se odloučit na určitou dobu od svých blízkých
- je ve hře partnerem
- vyhledává partnera pro hru,
v zájmu hry se domlouvá, rozděluje a mění si role
- vyhledává partnera pro hru,
- zapojí se do práce ve skupině,
při společných činnostech spolupracuje,
přizpůsobuje se názorům a rozhodnutí skupiny - vyjednává a dohodne se, vyslovuje a obhajuje svůj názor
- ve skupině (v rodině) dodržuje daná a pochopená pravidla,
pokud jsou dány pokyny, je srozuměno se jimi řídit - k ostatním dětem se chová přátelsky, citlivě a ohleduplně
- dělí se o hračky, pomůcky, pamlsky,
rozdělí si úlohy,
všímá si, co si druhý přeje
- dělí se o hračky, pomůcky, pamlsky,
- je schopno brát ohled na druhé
- dokáže se dohodnout,
počkat,
vystřídat se,
pomoci mladším
- dokáže se dohodnout,
9.
Dítě by mělo vnímat kulturní podněty a projevovat tvořivost
Dítě splňuje tento požadavek, jestliže:
- pozorně poslouchá či sleduje se zájmem literární, filmové, dramatické či hudební představení
- zaujme je výstava obrázků, loutek, fotografii, návštěva zoologické či botanické zahrady, statku, farmy apod.
- je schopno se zúčastnit dětských kulturních programů, zábavných akcí, slavností, sportovních akcí
- svoje zážitky komentuje,
vypráví, co vidělo, slyšelo,
dokáže říci, co bylo zajímavé, co jej zaujalo, co bylo správné, co ne - zajímá se o knihy,
zná mnoho pohádek a příběhů,
má své oblíbené hrdiny - zná celou řadu písní, básní a říkadel
- zpívá jednoduché písně, rozlišuje a dodržuje rytmus
např. vytleskat, na bubínku - vytváří, modeluje, kreslí, maluje, stříhá, lepí, vytrhává, sestavuje, vyrábí
- hraje tvořivé a námětové hry
např. na školu, na rodinu, na cestování, na lékaře,
dokáže hrát krátkou divadelní roli
10.
Dítě by se mělo orientovat ve svém prostředí, v okolním světě i v praktickém životě
Dítě splňuje tento požadavek, jestliže:
- vyzná se ve svém prostředí (doma, ve škole), spolehlivě se orientuje v blízkém okolí
- ví, kde bydlí,
kam chodí do školky,
kde jsou obchody, hřiště,
kam se obrátit když je v nouzi apod.
- ví, kde bydlí,
- zvládá běžné praktické činnosti a situace, s nimiž se pravidelně setkává
- např. dovede vyřídit drobný vzkaz,
nakoupit a zaplatit v obchodě,
říci si o to, co potřebuje,
ptá se na to, čemu nerozumí,
umí telefonovat,
dbá o pořádek a čistotu,
samostatně se obslouží,
zvládá drobné úklidové práce,
je schopno se starat o rostliny či drobná domácí zvířata
- např. dovede vyřídit drobný vzkaz,
- ví, jak se má chovat a snaží se to dodržovat
- např. doma,
v mateřské škole,
na veřejnosti,
u lékaře, v divadle, v obchodě,
na chodníku, na ulici,
při setkání s cizími a neznámými lidmi
- např. doma,
- má poznatky ze světa přírody živé i neživé, lidí, kultury, techniky v rozsahu jeho praktických zkušeností
- např. orientuje se v tělesném schématu,
umí pojmenovat jeho části i některé orgány,
rozlišuje pohlaví,
ví, kdo jsou členové rodiny a čím se zabývají,
rozlišuje různá povolání, pomůcky, nástroje,
ví, k čemu jsou peníze,
zná jména některých rostlin, stromů, zvířat a dalších živých tvorů,
orientuje se v dopravních prostředcích,
zná některé technické přístroje,
- např. orientuje se v tělesném schématu,
- rozumí běžným okolnostem, dějům, jevům, situacím, s nimiž se bezprostředně setkává
- např. počasí a jeho změny,
proměny ročních období,
látky a jejich vlastnosti,
cestování,
životní prostředí a jeho ochrana,
nakládání s odpady
- např. počasí a jeho změny,
- přiměřeným způsobem se zapojí do péče o potřebné
- má poznatky o širším prostředí, např. o naší zemi
města, hory, řeky,
jazyk, kultura,
o existenci jiných zemí a národů,
má nahodilé a útržkovité poznatky o rozmanitosti světa jeho řádu
o světadílech,
planetě Zemi,
vesmíru - chová se přiměřeně a bezpečně ve školním i domácím prostředí i na veřejnosti
na ulici, na hřišti, v obchodě, u lékaře,
uvědomuje si možná nebezpečí
odhadne nebezpečnou situaci,
je opatrné,
neriskuje,
zná a zpravidla dodržuje základní pravidla chování na ulici
dává pozor při přecházení,
rozumí světelné signalizaci - zná faktory poškozující zdraví
kouření - uvědomuje si rizikové a nevhodné projevy chování,
např. šikana,
násilí